Please wait...

RESERVBILDELSLAGRETS KÖPVILLKOR

ALLMÄNT

Välkommen till våra köpvillkor! Företaget har sitt säte i Trollhättan. På Reservbildelslagret strävar vi alltid efter att erbjuda en pålitlig köpupplevelse för våra kunder. Dessa köpvillkor syftar till att klargöra våra gemensamma rättigheter och skyldigheter. Vi rekommenderar att du läser igenom dem noggrant innan du genomför ditt köp. Vid eventuella frågor eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Tack för att du väljer oss!

FÖRKLARING:

Du = Du som konsument.

Säljare = Det företag som annonserar på Reservbildelslagret.se. Säljaren hanterar och ansvarar för din order.

Artikel = Reservdel.

INNAN KÖPET

För att säljaren ska kunna kontrollera att artikeln passar med ditt fordon är det viktigt att lämna så mycket information som möjligt.

BESTÄLLNING OCH BEKRÄFTELSE

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. Det är bra om du sparar detta mail för att ha till hands vid eventuell kontakt med säljaren. Saknas bekräftelse? Vänligen se efter om bekräftelsen hamnat bland din skräppost. När du gör en beställning på Reservbildelslagret.se sänder vårt system automatiskt ut en orderbekräftelse till din e-post. I samband med detta får också säljaren in din beställning till sig och har först då möjlighet att hantera beställningen genom att kontrollera att alla artiklar finns och motsvarar annonserat skick samt har rätt pris. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Läs noga igenom orderbekräftelsen när du mottagit den och undersök om orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen.

Är något fel i orderbekräftelsen eller om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@reservbildelslagret.se.

LEVERANSVILLKOR

Leveranstiden anges i artikelinformationen. Våra normala leveranstider är 1-5 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Säljaren kan dock inte garantera själva leveranstiden efter att ansvaret överlämnats till fraktbolaget, men däremot möjligheten att expediera ordern snabbt. Vid köp av extratjänster gällande din leverans som belastar säljaren ekonomiskt har säljaren rätt att fakturera dig denna kostnad i efterhand. Exempel på kostnader är extra utkörning, förändring av utlämningsställe, mottagare, leveranstid och leveranstjänst.

ÄNDRINGAR AV KÖPVILLKOR

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Dessa köpvillkor kan komma att ändras och det är därför ditt ansvar att läsa igenom villkoren vid varje enskilt köp. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

PRODUKTINFORMATION:9

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Majoriteten av alla artiklar är kvalitetskontrollerade men säljs i befintligt skick. Kvalitén på artikeln redovisas i svarslistan samt inne i artikelinformationen. Säljaren ansvarar inte för så kallade medföljande slitagedelar/förbrukningsdelar som kan ingå i den köpta bildelen. Med slitagedelar avses exempelvis spännrullar, remmar, vattenpumpar, tändstift, bromsbelägg osv. Säljaren ansvarar inte för fel som orsakats av felaktig montering. Artikeln ska monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer och/eller på ett fackmannamässigt sätt. För vissa reparationer krävs - enligt tillverkarens rekommendationer - att slitagedelar byts ut i samband med att artikeln monteras. Att artikeln monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer innefattar även en skyldighet för dig att ta reda på vilka komponenter som enligt tillverkaren ska ersättas med nya. Vänd dig alltid till auktoriserad verkstad eller till biltillverkaren vid minsta tveksamhet avseende montering och vilka slitagedelar som ska bytas ut. Säljaren ansvarar inte för fel som orsakats av olyckshändelse, vanvård eller liknande efter tidpunkten för artikelns avlämnande.

Säljaren ansvarar för att informera dig om artikelns kvalitet. När det gäller en begagnad vara får du acceptera att den kan ha vissa brister utan att vara felaktig enligt lagen. Men om artikeln har fel som säljaren inte informerat om eller som du inte kunnat upptäcka vid köpet ska säljaren åtgärda felet eller ge dig prisavdrag. Vid eventuell tvist följer säljaren ARNs rekommendationer.

GARANTIER

Garantier för respektive artikel anges i artikelinformationen. Garanti är frivilligt för säljaren att erbjuda.

ÅLDERSGRÄNS

Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att säljaren lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles.

FORCE MAJEURE

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför säljarens kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser, som gör att säljaren ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att säljaren befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

DIGITAL INFORMATION

Säljaren kan ej hållas ansvarig för förlust av lagrad information. Spara därför all information och bilder före ditt köp, samt därefter även bekräftelser och kvitton. Artiklar som är sålda läses ut från Reservbildelslagret.se.

KONSUMENTENS RÄTT TILL HJÄLP

Du har rätt att vända dig direkt till säljaren för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt och annan hjälp som berör din order. Läs om dina rättigheter som konsument på www.konsumentverket.se. Du har rätt till att få en tvist prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se. Säljaren har krav på sig att följa ARNs rekommendationer. Se även EU-kommissionens hemsida för alternativ tvistlösning https://ec.europa.eu/odr.

ÅNGERRÄTT

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

VID NYTTJANDE AV DIN ÅNGERRÄTT:

·         Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på info@reservbildelslagret.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

·         Du bör omedelbart och senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

·         Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

·         På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

·         Återbetalning sker senast inom 14 dagar från det att varan mottagits av säljaren eller då konsumenten kan visa att varan har skickats tillbaka. Säljaren löser ej ut paket mot postförskott.

·         Spara ditt kvitto på försändelsen som bevis på att du skickat tillbaka varan.

ÅNGERRÄTTEN GÄLLER INTE VID:

·         Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

·         Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

·         Varor som snabbt kan försämras.

 

REKLAMATION OCH KLAGOMÅL

Eventuella fel och defekta artiklar ska alltid reklameras till info@reservbildelslagret.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Du har som konsument 3 års reklamationsrätt, för att kunna reklamera ett fel (exempelvis fel på vara, felleverans, transportskada) måste du göra detta inom skälig tid, normalt inom 2 månader från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel. Vid reklamation som sker efter att sex månader passerat råder istället omvänd bevisbörda, vilket innebär att du som köpare måste bevisa att det rör sig om ett ursprungsfel.

Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden, se arn.se.

RETUR

Vänligen kontakta säljaren innan du returnerar en vara. Säljaren informerar då om hur en retur går till. Om du beställt via Reservbildelslagret.se orderhanteringssystem sker kontakt bäst genom att logga in och gå in på aktuell order och fylla i returorsak samt klicka på knappen begär retur.

KÖPINFORMATION OCH FÖRBEHÅLL

Samtliga priser inkluderar moms om inget annat nämns. Reservbildelslagret.se och Säljaren förbehåller sig rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom lagersaldo, pris, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till Konsumentköplagen.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

TVIST OCH LAGVAL

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

AVBESTÄLLNING AV VARA

Så länge artikeln ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en order gör du det lättast direkt på Reservbildelslagret.se. Vänligen ring säljaren snarast för att öka chansen till att utleveransen kan stoppas. Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas. Summan återbetalas utan onödigt dröjsmål, vanligtvis inom 2 -5 arbetsdagar.

OUTLÖSTA FÖRSÄNDELSER

Paket ligger på utlämningsstället i 7 dagar om inget annat informeras. Om försändelsen inte hämtas ut skickas den tillbaka till säljaren. Säljaren förbehåller sig rätten att ta ut en avgift för outlösta försändelser.

TRANSPORTSKADOR

Om den levererade artikelns transportemballage uppvisar skador ska du be transportören eller expediten att göra en anmärkning innan du kvitterar ut paketet. Behåll även allt emballage vid skada. Varan ska omedelbart packas upp för att se om något saknas eller är skadat. Ibland kan en leveransskada vara osynlig på emballaget medan artikeln kan ha tagit skada. Anmälan om skadat gods ska utan dröjsmål anmälas till säljaren.

SAMMANSTÄLLNING - KOSTNADER

Kostnader som kan förekomma utöver din order:

·    Fraktavgifter tillkommer till ditt köp.

·    Outlösta paket: Debiteras för de omkostnader de orsakat.

·    Delleverans av order: Endast på din begäran, medför ytterligare fraktkostnad för dig.

·    Returfrakt: Vid för sen avbeställning.

·    Returfrakt: I samband med ångerrätt.

·    Värdeminskning av vara vid ångerrätt. Beloppet bedöms från fall till fall.

·    Tillkommande fraktkostnader vid köp av extratjänster som exempelvis:

1.Hemleverans.

2.Utlämningsställe

3.Byte av datum och tid.

SEKRETESSPOLICY

Informationen du lämnar om dig själv används endast internt på sajten och hos berörd säljare. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas. Du kan läsa mer om personuppgifter i vår integritetspolicy.

ANSVARSBEGRÄNSNING

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

BETALLEVERANTÖR

Respektive säljare kan ha olika betalsätt samt betalavgifter. Vid genomförande av köp delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.

FRAKTBOLAG

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans, E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

Respektive säljare kan ha olika fraktsätt samt tillkommande fraktavgifter.

Utfärdat 2024-01-24.